1. ROZDĚLENÍ NEKONVENČNÍCH DOPRAVNÍCH SYSTÉMŮ
Prostředky NDS z hlediska obsaditelnosti se dělí vertikálně podle charakteru použití na prostředky:
· individuální dopravy – pro nejvýše 4-5 osob, výjimečně až 12 osob,
· hromadné dopravy – pro větší počty osob.
Z hlediska velikosti plošného pokrytí se horizontálně dělí na tři skupiny prostředků s využitím pro:
· městské centrum – zde jsou dopravní prostředky provozovány po samostatné dopravní cestě,
· celé město – v tomto případě jsou dopravní prostředky opět provozovány po samostatné dopravní cestě, po společné dopravní cestě s jinými uživateli, resp. kombinovaně obě dvě možnosti,
· celou aglomeraci – zde se jedná pouze o prostředky hromadné dopravy, které jsou provozovány po samostatné dopravní cestě.
1.1 Systémy pro městské centrum
Jak již bylo výše uvedeno, jedná se o dopravní prostředky, které jsou provozované po samostatné dopravní cestě. Jejich cílem je nabídnout alternativní a spolehlivý způsob dopravy na krátké přepravní vzdálenosti, neovlivněný intenzivním rozsahem „konvenční“ dopravy v centrech.
Příkladem individuálního dopravního prostředku je zde NETWORK CAB, kdy se jedná o systém na „magnetickém polštáři“ dopravovaných speciálních kabinek. Jejich kapacita je 2-4 osoby a pro pohon se využívá lineární motor. O kabinkových systémech je podrobněji pojednáno v dalším textu.