(3) SAFEGE
(3) SAFEGE
Systém SAFEGE má částečně podobnou konstrukci jako systém ALWEG (opět se zde využívá trámcový nosník s průřezem obdélníku postaveného na kratší stranu), jde ale o symetricky uspořádanou závěsnou dráhu. Dolní kratší strana je uprostřed strany přerušena (asi celkem polovina délky dolní strany), protože uvnitř nosníku jsou umístěna na zbývajících částech dolní strany pojezdová kola a rovněž uvnitř jsou na bočních stěnách vodící kola (dále jen „pojezdový segment“). Na pojezdovém segmentu jsou zavěšeny vozy s cestujícími, nosník je k nosným stojkám připevněn horní kratší stranou nosného trámce.
Výhodou tohoto systému je umístění kol uvnitř nosníku z pohledu vlivu povětrnostních podmínek (kladně se hodnotí zejména neprokluzování kol například za deště), naopak při poškození kol je velmi obtížná jejich výměna – konstrukce výhybek je složitější.
(4) AÉROTRAINJde o dosud nikde nerealizovaný dopravní prostředek, daný do provozu pro cestující veřejnost. Dosud probíhaly pouze zkoušky provozu na testovací trati (1965) – tento francouzský vynález (Jean Bertin) byl plánován pro spojení měst Paříž a Marseille, ale později se od tohoto ustoupilo a dnes se zde využívají vlaky TGV.
Nosník tohoto systému má tvar horizontálně obráceného písmena „T“. Vozidla se pohybují s pomocí lineárních motorů (pokusy i s vrtulovými a turbínovými motory) na vzduchovém polštáři traťovou rychlostí 250 km/h a vyšší (cestovní rychlost je 180 km/h – rychlostní rekord z ledna 1969 je 442 km/h). Nejzávažnější nevýhoda vyplývá právě ze vzpomínaného vzduchového polštáře, protože provoz vozidla způsobuje velmi velké víření prachu, vedle toho je problémem značně hlučný provoz.