5.2.1 Různý obrat cestujících v jednotlivých místech zastavení
Místo zastavení musí být dimenzováno nejen na průměrné hodnoty počtu obsloužených cestujících, ale především na špičkové hodnoty formou zálohy (lze i procentuální záloha). Touto problematikou se například zabývá Grafikon shromažďování cestujících, o kterém je pojednáno v jiné části těchto skript. Pozornost se musí zaměřit především na jednotlivé staniční prostory (čekárny apod.), přístupové cesty (především na nástupiště) a zařízení pro odbavení cestujících.
V jednotlivých místech zastavení je třeba stanovit, zda v nich převládá odbavování cestujících pro městskou a příměstskou dopravu, nebo pro dopravu dálkovou. Z toho potom vyplynou i požadavky na jejich vnitřní uspořádání (prostorové členění) pro pokrytí požadavku na odbavení těchto osob. Například čekárny, resp. gastronomická zařízení využívá pouze nepatrná část z celkového objemu přepravených cestujících v městské a příměstské dopravě.
Místa zastavení, ve kterých se předpokládají nejvyšší hodnoty počtu nastupujících a vystupujících osob z dopravních prostředků, budou limitovat dopravní propustnost jednotlivých linek nebo tratí. V těchto dopravních bodech nelze uvažovat se zkracováním doby pobytu bez uplatnění některých zásadních opatření pro její zkrácení (rekonstrukce nebo zavádění nových dopravních vozidel, úpravy na dopravní cestě apod.). Dané skutečnosti je třeba přizpůsobit technologické operace a zajistit jejich důsledné dodržování.
Na druhou stranu v místech zastavení s menším obratem cestujících se musí (zejména u kmenových dopravních prostředků) klást důraz na minimalizaci doby pobytu na nejmenší možnou hodnotu. U některých těchto dopravních bodů lze zajistit i vyloučení obsluhy v některých (především nočních) hodinách, některé zastávky se ve výjimečných případech mohou úplně zrušit – zejména u oblastí s minimální hustotou osídlení. Dopravní obslužnost se musí potom zajistit doplňkovými dopravními prostředky hromadné dopravy.