5.7.1 Napojení letišť na vysokorychlostní železniční síť
Významným evropským projektem je německý projekt, který postupně realizují Flughafen Frankfurt/Main AG (FAG), Lufthansa a Deutsche Bahn. Terminál regionálního vlakového nádraží letiště Frankfurt (spoje do středu Frankfurtu, do Wiesbadenu a Hanau) je spojován s novým terminálem AIRail, který v květnu 1999 napojil letiště na železniční síť rychlodrah InterCity Express (ICE). Terminálem AIRail projíždí nyní denně devadesát železničních dálkových souprav. V roce 2002 bude otevřena další linka ICE Frankfurt – Köln. I u tohoto projektu je nutné dořešit problém transportu osobních zavazadel leteckých cestujících, které budou odbavovány, přepravovány a vydávány v zařízeních drah. Zavazadla jsou přepravována ve speciálních vlakových kontejnerech. V listopadu letošního roku mají zahájit provoz upravené rychlovlaky i pro přepravu těchto kontejnerů na trati Stuttgart – Frankfurt.
Dalšími mimoevropskými příklady je FOX (Florida Overland eXpress) a dále projekt Sydney – Canberra. Takovéto vysokorychlostní železniční spojení umožní využít kapacitu letišť pro dálkové lety a to zejména v případech, kdy kapacita letiště je vyčerpána. Zkušenosti z Německa a Itálie ukazují, že tato propojení musí být součástí národní nebo mezinárodní vysokorychlostní železniční sítě. Jednoúčelové linky speciálně organizované pro letecké cestující negenerují dostatečné proudy cestujících.