5. POŽADAVKY NA VOZIDLA A INFRASTRUTURU V PŘÍMĚSTSKÉ DOPRAVĚ
5.1 Požadavky na vozidla v příměstské dopravě
Požadavky na vozidla v příměstské dopravě, jež ale musí vést k přijatelnému pohodlí ze strany cestujícího a vyšší výkonnosti příměstské dopravy ze strany dopravce, jsou následující:
1. minimalizace pobytů v místech zastavení,
2. minimalizace doby potřebné na obrat vozidel v koncových pásmových stanicích,
3. minimalizace jízdních dob mezi místy zastavení,
4. vyšší kapacita vozidel příměstské dopravy,
5. bezpečnost provozu.
5.1.1 Minimalizace pobytů v místech zastavení
Pobyt vozidla v místě zastavení lze minimalizovat snížením doby trvání jednotlivých úkonů, ze kterých je tvořen. Jsou to doba potřebná na otevírání a zavírání dveří vozidla, doba na nástup, resp. výstup cestujících, technologická časová záloha, u příměstských železnic například i výprava vlaku.
Doba potřebná na otevírání a zavírání dveří vozidla se v praxi snižuje zaváděním vozidel s automatickým zavíráním a otevíráním dveří. V dnešní době je toto problém pouze u železniční dopravy, pokud jsou nasazovány tzv. klasické soupravy, jež na rozdíl od používaných elektrických motorových jednotek nemají dálkové (otevírání a) zavírání dveří, poněvadž jízda s otevřenými dveřmi ohrožuje bezpečnost cestujících.
Doba na nástup a výstup cestujících je závislá na několika faktorech, jako například šířka a počet dveří, úrovňový nebo mimoúrovňový nástup a výstup, uspořádání prostor u dveří vozidla, vyhrazení dveří pro nástup nebo výstup (silniční veřejná doprava) a další.
Technologická časová záloha je závislá na druhu a typu vozidla, obecně ji nelze snižovat bez změny technologie nebo změny vozidlového parku.
Dobu potřebnou na výpravu vlaku je možno – eliminovat náhradou lidského faktoru technikou, kdy je umožněna výprava vlaku například návěstidlem (při respektování GVD s daným časem odjezdu).