4.2.3 Mnichov
Realizace systému příměstské dopravy na území města Mnichova a jeho okolí byla zahájena v roce 1972 založením Mnichovského dopravního svazu (MVV – Müncher Verkehrsverbund). Zakladateli byly Spolková republika Německo, spolková země Bavorsko, město Mnichov a Německá dráha. Základními úkoly MVV jsou zejména: koordinace činnosti jednotlivých dopravců a zajištění dalšího rozvoje dopravního systému na území města Mnichova a jeho okolí s cílem dosáhnout co nejúčelnějšího a nejhospodárnějšího uspokojení poptávky po přepravě nabídkou kvalitní hromadné přepravy osob.
Výše jízdného je závislá na ujeté vzdálenosti bez ohledu na počet přestupů a druh použitých dopravních prostředků. Nedílnou součástí MVV jsou parkovací systémy P&R a B&R. Při použití městské hromadné dopravy jsou tato parkoviště bezplatná.
Páteří tohoto systému je S-Bahn (436 km) a U-Bahn (metro). Celkem osm centrem projíždějících linek S-Bahnu se paprsčitě rozbíhá z centra města na příměstské železniční trati (jednotky jsou vedeny po společné dopravní cestě s železniční dopravou) nebo rychlodráhy (oddělená dopravní cesta), a to do vzdálenosti až 40 km od centra. Všechny linky jsou vedeny po společném čtyřkilometrovém podpovrchovém úseku v západovýchodním směru (diametrálně) mezi stanicemi Hauptbahnhof (hlavově uspořádané pro dálkovou dopravu, pod kterým se nachází v tunelu stejnojmenná stanice příměstské železnice) a Ostbahnhof. Tento úsek vede přímo pod městským jádrem; poněvadž S-Bahn umožňuje nejen dosažení centra města, ale obyvatelům i předměstí Mnichova a příměstských oblastí – plní zde funkci i městské dopravy. Na diametrále je svázáním intervalů jednotlivých linek získán výsledný interval menší jak 5 minut. Mnichovská rychlodráha S-Bahn je nejpropracovanější systém příměstské dopravy v Evropě.
Provoz je zajištěn třívozovými elektrickými jednotkami 420/421 (MAN, AEG, Siemens …), přičemž mohou být tyto jednotky podle přepravní potřeby spojovány do dvojic nebo trojic.