4.1 Integrované dopravní systémy v České republice
Přínosem fungujícího integrovaného dopravního systému by mělo být udržení co nejvyššího podílu hromadné dopravy v rámci osobní přepravy, zohledňující dělbu přepravní práce mezi individuální automobilovou dopravou a hromadnou dopravou. O volbě druhu dopravy rovněž rozhoduje řada pozitivních i negativních hledisek. Nelze uplatňovat pouze restriktivní opatření vůči automobilové dopravě, protože taková dopravní politika nemůže uspět, ale je potřeba zdůraznit pozitivní aspekty doprav hromadných.
Především je zapotřebí vytýčit atrakční obvod IDS. Přitom je nutno vyhodnotit využití dosavadní dopravní sítě jednotlivých dopravních oborů a jejich technické vybavení, jakož i možnosti a podmínky dalšího zlepšování jejich služeb.
V obecné rovině systém IDS:
– musí být plně flexibilní a otevřený a musí stimulovat postupnou a úplnou privatizaci podniků provozujících hromadnou dopravu (s možným zachováním majetkového podílu měst a státu),
– musí dávat plnou rovnoprávnost všem subjektům ucházejícím se o provozování dopravy,
– musí stimulovat k investicím do zařízení pro hromadnou přepravu osob,
– musí zajistit vytvoření podnikatelského zisku,
– musí zajistit možnost objednávky nadstandardní dopravní obsluhy obcí, která tuto objednávku uhradí (nadstandardní dopravní obsluhou se rozumí vyšší požadavky na interval denní a noční, obsaditelnost vozidel, druh dopravy, kvalitu vozidel, která je vyšší než odpovídá uznanému standartu pro hustotu obyvatel v území),
– musí umožňovat provozování překryvných doprav v území IDS těmi podnikateli, kteří se nezapojí do jednotného tarifu a poskytují své služby za plné podnikatelské riziko.