Základními principy IDS jsou:
– jednotný regionální dopravní systém založený na preferenci páteřní kolejové dopravy (železnice, metro, tramvaj), autobusová doprava je organizována především jako návazná doprava k terminálům, budovaným u stanic kolejové dopravy,
– systém umožňuje kombinovaný způsob přepravy osobním automobilem a prostředky hromadné dopravy, realizovaný prostřednictvím záchytných parkovišť P&R, budovaných při terminálech páteřní kolejové dopravy na okraji města a v jeho okolí,
– jednotný přestupní tarifní systém, umožňující uskutečnit cestu na jeden jízdní doklad s potřebnými přestupy, bez ohledu na zvolený dopravní prostředek a dopravce,
– vytvoření podmínek pro tržní a konkurenční prostředí na dopravním trhu s cílem udržet potřebnou ekonomickou efektivitu provozu, při zachování dopravní koordinace a kooperace.
4.1.1 IDS Praha
V roce 1992 byly učiněny první kroky směrem ke vzniku integrované dopravy v aglomeraci hl. m. Prahy. K 1.1.1993 byla zřízena organizace ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy), která je zaměřena na:
– organizování hromadné přepravy osob včetně ekonomických otázek dopravy (tj. zabezpečení, vytvoření a aplikace vhodného tarifního systému, jakož i způsobu financování IDS),
– vytváření regionálního integrovaného systému přepravy osob,
– uzavírání smluv hl. m. Prahy s dopravci,
– kontrola plnění smluv s objednateli a dopravci,
– zprostředkování dotací z městského rozpočtu a z rozpočtů dalších zúčastněných obcí provozovatelům regionální hromadné přepravy osob a zajištění efektivního využití těchto dotací.