Průzkumy nevyžadující spolupráci účastníků přepravního průzkumu jsou:
– realizovány nejlépe bez jakéhokoliv zásahu do sledovaného dopravního procesu, bez vědomí účastníků dopravy tak, aby výsledky nebyly zkresleny. Mezi tyto průzkumy patří:
A) zjišťování kvantity dopravy
– profilové sčítání intenzit jednotlivých druhů dopravy,
– průzkumy počtu přepravených osob,
– průzkumy obsazenosti vozidel,
– statistiky dopravních nehod,
B) zjišťování kvality dopravy
– zjišťování a měření základních dopravních charakteristik (rychlosti, dynamické vlastnosti, ekonomické ukazatele),
– analýza dopravních nehod,
C) zjišťování směru dopravy
– směrové dopravní průzkumy,
D) ostatní šetření a měření
– speciální dopravní průzkumy (zjištění počtu uživatelů dopravy z řad pracovníků pracovišť a členů domácností na území města a účelu jejich přemístění).
Nevýhodou, zejména u rozsáhlých průzkumů, jsou stále rostoucí obtíže při jejich realizaci, které jsou způsobeny jak rostoucím stupněm automobilizace, tak i rostoucí hybností a tím i enormním růstem intenzit přepravních proudů. Další nevýhodou je problém analýz zjištěných dat z hlediska vnitřních vazeb sociologických a ekonomických. Tyto analýzy jsou v současné době žádané zejména pro návazné prognostické práce.