1.2.2 Vývoj vybraných ukazatelů osobní dopravy v České republice
V této kapitole se zaměří pozornost na dva z ukazatelů (stupeň motorizace byl probrán v předešlé kapitole):A) počet přepravených osob,B) přepravní výkon.ad A) počet přepravených osob Při sledování vývoje trendů u jednotlivých druhů doprav v tabulkách je vidět u letecké dopravy rovnoměrný nárůst (ovšem její podíl na celkových počtech přepravených osob je zanedbatelný), u železniční a autobusové dopravy pozvolný pokles s tím, že prognóza z počátku roku 1999 předpokládala mírný zvrat tohoto trendu na úkor dopravy individuální, kde je možno pozorovat pozvolný nárůst počtu přepravených osob za rok. Vize vývoje počtu přepravených osob na železnici rovněž předpokládala pokles hodnot v roce 2005 na 145 milionů a v roce 2007 již vzestup na 150 milionu přepravených osob.
Rok | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
Doprava | (prog.) | |||||||
Letecká | 2,4 | . | 3,4 | . | 4,4 | . | 5,2 | 5,5 |
Železniční | 242 | . | 227 | . | 216 | . | 204 | 234 |
Autobusová | 1196 | . | 1008 | . | 957 | . | 895 | 954 |
Individuální | 1520 | . | 1760 | . | 1868 | . | 1981 | 2042 |
Celkem | 2960 | . | 2998 | . | 3045 | . | 3085 | 3236 |
Železniční – vize 1995 | – | – | – | – | 203 | 193 | 184 | 175 |
Tab. 1.6: Počty přepravených osob v milionech za rok v České republice