5.7.2 Jednoúčelová vysokorychlostní železniční spojení letišť s příslušným městem – pokračování
SEK je nemožná bez finanční podpory vlády a dále že cestou jak minimalizovat nutné investice, je nabídnout tento projekt jako BOT (Build, Operate and Transfer) prostřednictvím mezinárodního výběrového řízení. Zásady tohoto BOT bylo postavit a následně provozovat projekt po dobu 45 let. Projekt byl na vládě nezávislý a účast vlády byla formou grantu (850 mil. SEK) na část stavby a půjčky ve výši 1 mld. SEK. Projekt Arlanda Express byl uveden do provozu 25.11.1999. Počet vlaků: 7 ( v každém 190 sedadel ). Maximální rychlost: 200 km/hod. Doba jízdy: 20 min. Jízdné: 120 SEK. Odbavení cestujících na nádraží Stockholm Central Station je zatím (rok 2000) pouze pro SAS, BA, Finnair a bez odbavení zavazadel.
(1) Napojení na regionální železniční síť Tato spojení jsou velmi rozšířena. V Evropě lze uvést Stockholm, Oslo, Berlin Schoenefeld, Zurich, Southhampton. Známý je také pařížský systém RER, který obsluhuje i letiště CDG (Charles de Gaulle). V Austrálii se jedná o napojení letiště Sydney a Airtrain Citylink v Brisbane. (2) Kolejová spojení typu metroPro tento typ kolejového spojení je typické, že pro obsluhu letiště se jedná o prodloužení stávajících systémů metra, S-Bahn, lehké dráhy pro obsluhu letiště. Představitelem je metro v London (Piccadilly line to Heathrow), S-Bahn Stuttgart, Düsseldorf, München v Německu a Barcelona ve Španělsku. V Severní Americe se jedná o Clevelend, Boston, Atlanta, Chicago.