Úvod
Ve veřejném mínění je obecně pohlíženo na veřejné investiční náklady jako na „ztracené peníze“. Ve skutečnosti mohou být ale investice do dopravy také pro stát rentabilní (a obvykle z velké části jsou). Daňová výtěžnost pro národní hospodářství, společně se zohledněním obecné prospěšnosti a snížením nákladné nezaměstnanosti, je patrná od ukončení investice již po třech až čtyřech letech – když se zohlední i sekundární a terciální sféra (zakalkulováním růstu kupní síly a dalším vyvolaným investicím).Osobní dopravu lze rovněž modernizovat zaváděním inovací, zaměřených na dopravní proudy. V podstatě se jedná o nenákladnou optimalizaci dopravy a přepravy. K tomuto se využívají četné možnosti:1. místo cestujících přepravovat informace (práce doma, internetové konference atd.),2. řízení pomocí optimální ceny (platba za použití komunikace, flexibilní ceny podle jejich zatížení /vše na základě rozvoje informační technologie/),3. internalizace externích nákladů (doprava způsobuje zatížení životního prostředí a zabírání prostoru; z tohoto důvodu se plně využívá celková optimalizace dopravních proudů se zaměřením na dopravní modelování s využitím Modal Split pro vytvoření takových dopravních systémů, které jsou méně náročné k životnímu prostředí a úsporné k prostoru).