1.2.2 Shrnutí – význam cyklistické dopravy a její podpora
Zvlášť důležitá jsou opatření, která lépe integrují využívání jízdních kol a veřejné dopravy, protože se tím významně prodlužuje celková přepravní vzdálenost. Jízdní kolo nabízí také alternativu k osobnímu automobilu na krátké vzdálenosti (tj. do 8 km). Jízdní kola jsou kompaktní a poměrně rychlá, s průměrnou rychlostí ve městech 15-25 km/h a náhradou cesty osobním automobilem jízdním kolem by se dosáhlo významných ekologických efektů. Evropská cyklistická federace (ECF) navrhla plán, jak podpořit využívání jízdních kol v městských oblastech, který vychází z lepších podmínek pro cyklisty jak z hlediska infrastruktury, tak z hlediska využívání silniční sítě. Např. v Nizozemí jsou cyklistická centra v 80-ti železničních stanicích. Jsou provozována nizozemskými železnicemi NS, poskytují chráněné úschovny kol, pronájem, opravy a prodej.
1.3 Dvoukolová poháněná vozidla
Pod dvojkolová poháněná vozidla se zahrnují motocykly, mopedy, motokola a jízdní kola s pomocným motorem. Jejich prodej v zemích EU narůstá, přičemž se tato vozidla využívají rovněž i pro rekreaci a v narůstající míře pro denní dojíždění do zaměstnání. Hlavní výhodou je relativně efektivní využití prostoru a paliva. Výzkumem se v roce 1992 zjistilo, že vyžadují k uskutečnění cesty ve městech o 16 až 46% méně času než osobní automobil, se spotřebou paliva o 55 až 81% nižší. Společnosti jako Federace evropských motocyklů (FM) a Mezinárodní federace motocyklů (FIM) navrhují sérii politických opatření k usnadnění integrace tohoto druhu dopravy do MHD, např. systém Park and Ride, segregace dopravy, svobody používání jízdních pruhů pro autobusy atd.