2. INDIVIDUÁLNÍ AUTOMOBILOVÁ DOPRAVA A STATICKÁ DOPRAVA
V posledních letech dochází k nárůstu vlastnictví osobních automobilů, což má za následek změny v sociálních zvycích obyvatelstva. Proto se v poslední době setkáváme například se situací, že obyvatelé města k cestám ve volném čase raději využijí svého automobilu, než veřejné dopravy. Rozvoj nákupních center na okrajích měst (hypermarketů a megamarketů) a sportovních komplexů vede k poptávce po silničních komunikacích s parkovišti a k redukci poptávky po cestování veřejnou hromadnou dopravou. Např. pro ilustraci společenské návštěvy během doby volna nebo jízdy do divadel a kin s využitím veřejné dopravy před několika lety byly v současnosti značně redukovány širokou rozmanitostí jízd při využití osobního automobilu.
2.1 Doprava ve špičkách a opatření k efektivnějšímu využití automobilů
Ve velkých městech dochází již v pátek odpoledne k prolínání odpolední špičky osobní dopravy ze zaměstnání a škol s velkými objemy přepravovaných osob za rekreací. Značné problémy rovněž způsobují ještě více koncentrované objemy přepravovaných osob zpět do města během večerních hodin v neděli.
V menších městech se páteční odpolední špičky mohou vyvíjet jinak v závislosti na konkrétní situaci (vzdálenost od velkých sídelních aglomerací, počasí, kapacita rekreačních zařízení atd.). Problematičtější jsou již odpolední a večerní hodiny v neděli, zejména, pokud se dané město nachází blízko od velké sídelní aglomerace.
V průběhu roku rovněž dochází ke kolísání zatížení komunikací individuální automobilovou dopravou (IAD): v zimním období dochází v našich klimatických podmínkách zpravidla k omezování IAD, v letním období se podíl IAD zvyšuje (rovněž tak i pro veřejnou hromadnou dopravu). V letním období ovšem rovněž dochází v největších městech – i při zohlednění turistického ruchu – k poklesu zatížení komunikací osobními automobily i MHD (sestavují se proto speciální prázdninové jízdní řády). Jako průměrné měsíce z hledisky dopravního zatížení můžeme považovat květen, září a říjen.