IV. VYSOKORYCHLOSTNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Proto je zajímavé si uvědomit, že základní síť i našich železnic, etapovitě doplňovaná a upravovaná, vyhovovala více než jedno století. Přesto význam a vlastně monopolní postavení železniční dopravy postupně upadal. Nový směr ukázali v roce 1964 Japonci uvedením do provozu prvního vysokorychlostního úseku Tokaido pro 210 km/h, v roce 1972 úseku Sanyo pro rychlost 250 km/h, v letech 1983-87 dalších tratí. V Evropě je následovali v roce 1981 Francouzi s tratí TGV pro rychlost 300 km/h, v letech 1988-91 Italové na trati Diretissima pro rychlost 250 km/h a v roce 1991 Němci s tratí ICE pro rychlost 300 km/h. Dokázali tak, že mnohými skeptiky odsuzovaná železniční doprava je schopna za předpokladu významné modernizace a automatizace získat významné místo na dopravním trhu.
Při zvyšování rychlosti se nesmí zapomenout ani na zvýšení spotřeby energie na dosažení a udržení jednotlivých hodnot rychlosti. Pokud se uvažuje při rychlosti 100 km/h se spotřebou trakční energie úměrné 100%, tak při rychlosti 200 km/h je spotřeba již 260% a při rychlosti 300 km/h dokonce více jak 520%.
Ovšem proti snaze o dosahování stále vyšších rychlostí působí některé omezující prvky, jak uvádí níže uvedená tabulka. Pokud by se například analyzoval graf s trakční charakteristikou vozidla, velmi dobře je zde patrný skok v průběhu funkce z důvodu adheze dopravní cesty v kontaktu kolo – kolejnice. Z hodnot proto vyplývá, že zvyšování rychlosti na „klasické“ adhezní železnici má své hranice, které jsou problém ve snaze o zvýšení rychlostních limitů.
Omezující prvek
Rychlost[km/h]
Vibrace vozů z nerovnosti „klasicky“ upevněné koleje do snesitelnosti 250
Adheze, která s rychlostí klesá 350 – 400
Převýšení vnějších pásů v obloucích /“klasická železnice“/ 250
Deformace kolejnic vlivem deformační vlny 900
Deformace troleje sběračem 320 – 400
Zvuková bariéra 900
U pozemní vysokorychlostní dopravy se nabízí pouze možnost využití vozidel na „magnetických polštářích“, pro které by již dnes nemělo být problém dosáhnout rychlosti až 450-500 km/h.