1.2.1 Provoz po samostatné dopravní cestě
V rámci individuální dopravy lze uvést systém malých kabinek pro 2-6 sedících osob (systém PRT – Personal Rapid Transit). Kabinky jsou umístěny na visutých nosnících, používají se zde gumová kola a pro pohon lineárního motoru se odebírá proud z napájení umístěného na dopravní cestě. Kabinky jsou řízeny automaticky, umožňuje se zde přímá jízda s technickou rychlostí okolo 30 km/h bez přestupování s minimální dobou čekání ve výchozí stanici a překonávání vyšších stoupání. Nástupní a výstupní stanice se budují v režimu Off-Line, to znamená, že nástup a výstup probíhá na odbočce dopravní cesty mimo tranzitní vedení kabinek.
U hromadné dopravy je to systém MONORAIL (např. ALWEG nebo SAFEGE); dále GRT (Group Rapid Transit), jejichž princip je založen na automatickém provozování kabinek s kapacitou 8-40 i stojících osob, spojených případně do souprav – nelze tedy dosahovat takových hodnot zrychlení, jako u systémů s malými kabinkami, určenými pouze pro sedící cestující. Kabinkové soupravy GRT jezdí ve špičkách podle pevného jízdního řádu, umožňuje se zde i volba s ohledem na poptávku v mimošpičkovém období (v sedlech podle požadavků cestujících) a minimalizuje se zde počet zastavení (opět většinou uspořádaných v režimu Off-Line) – jen podle požadavků cestujících.
Pod hromadnou dopravu spadá i automatické minimetro (Lille ve Francii) nebo „metro na pneumatikách“ (Paříž, Montreal, Sapporo, Mexiko City, Santiago de Chile), popř. ještě další neuvedené NDS.