Při výstavbě nových nebo rekonstrukci stávajících tratí je nutné dodržet následující společná hlediska:
– do budoucna se musí počítat s tím, že na těchto tratích budou provozována pouze vozidla závislé trakce a za tímto účelem je třeba provést zásahy do dopravní infrastruktury (např. průjezdný průřez u vedení tratě pod mosty, úprava tunelů apod.),
– dopravny s kolejovým rozvětvením pro zastavování, křižování a předjíždění vlaků upravit na jednotný normativ délky (u osobních vlaků se používá délka 400 m, u nákladních 700 m),
– zavedení systému výměny informací mezi strojvedoucím a dispečerem a tím i možnosti automatizace řízení vlakového provozu (vybudovat statická zařízení pro přenos dat),
– tratě musí vyhovovat pro nápravové tlaky 20-22t (u segregované osobní dopravy postačí 16-17t),
– tratě musí vyhovovat zvýšeným nárokům na propustnost ze strany osobní dopravy v časovém období od 7-22 hodin,
– konstrukce svršku musí umožňovat co nejvyšší stupeň pohodlí během jízdy a vysokou technickou rychlost,
– z míst zastavení musí být zajištěna dobrá návaznost na ostatní dopravní prostředky, zejména hromadné dopravy (terminály letišť a velká nádraží) – týká se zejména nově budovaných vysokorychlostních tratí.