2.4 Automatické minimetro a „metro na pneumatikách“
= VAL, Lille – automatické minimetro, které je v provozu od roku 1982. Přístup do kolejiště je znemožněn stejným způsobem, jako je tomu u BART – délka trasy A a B je 41,4 km (trasa B bude prodloužena o 3,5 km), konstrukční rychlost dvouvozových jednotek od firmy MATRA je 80 km/h (úseková rychlost je 35 km/h), přepravní výkonnost 20 tisíc osob za hodinu v jednom směru.
= RATP, Paris – rekonstrukce některých linek se započala roku 1950 a ukončila roku 1969. Nosná a vodící kola jsou s pneumatikami, RAPT dosahuje oproti klasickému metru větší propustnost z důvodu vyšších hodnot zrychlení a zpomalení, dosahovaných využitím pneumatik.
= „Metro na pneumatikách“ v Montrealu – v provozu je od roku 1966, v den zahájení olympijských her v roce 1976 se zde přepravilo 0,75 milionu cestujících. Tratě jsou celkem dlouhé 42 km, je na nich 46 stanic, provozní interval se pohybuje v rozpětí 2,5-6 minut.
2.5 „Maglevy“
= Kabinový „Maglev“ v Birminghamu – vůbec první systém vozidel na „magnetických“ polštářích (15 mm), daný do užívání široké veřejnosti v roce 1984. Jde o 0,6 km dlouhé spojení žst. Birmingham a Národního výstavního centra, které se uskutečňuje kabinami s 40-ti místy rychlostí 40 km/h. Díky palubnímu zabezpečovacímu zařízení se umožňuje dosahovat interval až 90 sekund a tím přepravní výkon 3 tisíce cestujících za hodinu.
= TRANSRAPID – německý projekt rychlé dopravy s využitím magnetické levitace. Dosud bylo na zkušebních okruzích testováno několik řad TRANSRAPIDů, dosud v praxi není žádný provozován s výjimkou výstav nebo veletrhů. V roce 1992 byl navržen projekt na spojení Berlína a Hamburku, koncem devadesátých let byl vypracován projekt na spojení (Hamburk–) Berlín – Praha – Brno (–Vídeň) – Bratislava – Budapešť.