4.1.2 Vliv ekonomických a společenských podmínek
Ekonomická vyspělost státu se stala nejvýznamnějším faktorem podmiňujícím výstavbu vysokorychlostních tratí. Základní podmínkou je skutečnost, aby investice vložená do projektu byla návratná, v opačném případě se pak po posouzení celospolečenské potřeby a užitečnosti dané trati musí na financování spolupodílet i stát. Zde pak záleží na tom, zda financování takového projektu je pro danou zemi únosné. V opačném případě je nutno po přihlédnutí k celoevropským zájmům uvažovat o participaci na financování takového projektu prostředky Evropské unie.
Na tom, zda je stavba vysokorychlostní tratě efektivní, se podílí celá řada faktorů, přičemž trať je efektivní v případě, má-li zajištěn dostatečný objem přepravy. K tomuto dochází v případě, jsou-li splněny předpoklady, uvedené v dalším odstavci.
Prvním z nich je, aby území, které bude vysokorychlostní trať obsluhovat, mělo dostatečně hustou síť sídel s větším počtem obyvatel. Vzdálenost mezi městy, které by byly obsluhovány vysokorychlostními vlaky, se pohybuje kolem 100 km, neboť na kratší vzdálenosti se nemohou výhody vysokorychlostních tratí (VRT) plně projevit (podobné úspory času by bylo dosaženo i méně nákladnou rekonstrukcí stávající tratě). K naplnění kapacity vysokorychlostní tratě vyhovují velkoměsta s počtem obyvatel kolem dvou milionů nebo velké aglomerace s vysokým počtem obyvatel, které jsou samy schopny využít kapacity VRT pro přepravu do své rozsáhlé aglomerace – typickým příkladem takové aglomerace je Paříž. Samotný fakt existence sítě měst nestačí, protože je rovněž důležité umožnit cestujícímu, který při své cestě využije VRT, aby mohl efektivně přestupovat mezi ostatními dopravními prostředky. Z výchozího místa jej ke stanici vysokorychlostní železnice přepraví regionální autobusová či železniční doprava a z jeho cílové stanice musí být zajištěn navazující regionální vlak či autobus.