4.2 Požadavky na vysokorychlostní tratě
Požadavky lze rozdělit do dvou skupin:
1. kvantitativní,
2. kvalitativní.
4.2.1 Kvantitativní požadavky na vysokorychlostní tratě
Při stanovování kvantitativních požadavků se musí zohlednit následující prvky:
A) poměr různých druhů vlaků podle směrů jízdy – toto je důležité pro porovnání především poměru rychlých osobních a nákladních vlaků,
B) rozdíly rychlostí vlaků – velké rozdíly v rychlostech mají vliv na propustnost dopravní cesty,
C) vzdálenost kolejových spojek (resp. výhyben) pro předjíždění – uplatňuje se u vysokorychlostních tratí se smíšeným provozem, na kterých dochází k předjíždění „pomalých“ vlaků vlaky rychlými s využitím sousední traťové koleje nebo výhybny,
D) vybavení zabezpečovacím zařízením – jedná se o staniční a traťové zabezpečovací zařízení pro zabezpečení vysokých rychlostí na trati, protože o přejezdovém zabezpečovacím zařízení nemá smysl mluvit, poněvadž existence úrovňových přejezdů je zde nežádoucí,
E) udržovací a výlukové práce na trati – tento prvek významným způsobem ovlivňuje propustnou výkonnost vysokorychlostní trati z důvodu vyšší potřeby údržby, zapříčiněné právě vysokorychlostním provozem na dopravní cestě.