4.1.1 Vliv přírodních podmínek- pokračování
Pro spojení Švýcarska a Itálie je v rámci projektu Bahn 2000 připravována také stavba tunelu Lötschberg o délce 38,2 km a tunelu Gotthard o délce 49,3 km.
K dalším nejvýznamnějším dopravním stavbám závěru dvacátého století se v Evropě řadí projekty, které umožní pevné propojení skandinávských států s Evropou přes dánské mořské úžiny. Tyto stavby překlenou Oresund mezi Švédskem a východním Dánskem, Femer Baltu mezi jižním Dánskem a severním Německem a Store Balt (Great Belt) mezi východním Dánskem a pobřežím západního Dánska.
Projekt Store Balt je po Eurotunelu největším svého druhu v Evropě. Tvoří jej tři samostatné celky. Nedávno dokončený východní most, který spojuje ostrovy Sjaland a Sprogo, přes nějž vede čtyřproudá dálnice, je dlouhý 6,8 km. Západní most, spojující ostrovy Sprogo a Fyn je dlouhý 6,6 km, byl dokončen v roce 1994 a je nejdelším evropským mostem se společnou silniční a železniční dopravou. Východní tunel, který bude sloužit železniční dopravě, má délku 7,4 km.
Břeh jižního Švédska s Dánskem spojuje čtyřproudá dálnice a dvojkolejná železniční trať v roce 2000 dokončeného projektu Oresundu. Tato stavba je pozoruhodná tím, že na dánském pobřeží vznikl umělý poloostrov, kde dálnice a železnice vedou pod mořským dnem a překonávají východní část Oresundu (kanál Drogden). Tunel společný pro oba druhy dopravy vyúsťuje na umělém západním ostrově, odkud pokračuje po 600 m dlouhém mostě na východní umělý ostrov, odkud dále vede po východním mostě dlouhém 7,5 km do Lernackenu ve Švédsku a odtud směřuje k Malmö.