4.2.3 Předpoklady pro splnění požadavků na vysokorychlostní tratě
Tyto předpoklady lze rozdělit do tří skupin:
1. při dostatečné propustné výkonnosti na „klasické“ stávající trati lze použitím vhodného typu zabezpečovacího zařízení, používáním pouze závislé trakce a úpravami dopravní cesty dosáhnout zvýšení traťové rychlosti na 160 km/h,
2. při dosahovaném čerpání propustné výkonnosti se doporučuje zvýšit propustnou výkonnost trati výstavbou další (zpravidla třetí) traťové koleje, avšak s traťovou rychlostí 180-200 km/h,
3. při vyčerpání propustné výkonnosti na klasické trati je účelné vybudovat novou vysokorychlostní trať s traťovou rychlostí 200-300 km/h.
Při výstavbě nových nebo rekonstrukci stávajících tratí je nutné dodržet následující společná hlediska:
– dodržení jednotných zásad při trasování – poloměr oblouků by měl být minimálně 2500 m (optimální je 4000-7000 m), stoupání by mělo být u smíšeného provozu maximálně 12,5-18 promile, u segregovaného provozu maximálně do 35 promile,
– při úpravách nebo výstavbě tratí je třeba zohlednit i požadavek (z jízdního řádu) na budoucí vedení rychlých vlaků v pevném taktu (alespoň dvouhodinovém),
– při výstavbě nových tratí je nutné oddělení osobní a nákladní dopravy z prostorového a časového hlediska,