5.3 Přeprava handicapovaných osob železniční dopravou
Česká republika (resp. České dráhy) hodlá přistoupit k memorandu technické subkomise COST 335 „Přístupnost železničních systémů pro cestující“ o postupném naplňování potřeb a práv osob s omezenou schopností pohybu a orientace ve veřejné železniční dopravě.
Jak bylo zjištěno podle průzkumu v roce 1992, v České republice je cca 212 tis. těžce zdravotně postižených (z toho 30 tis. osob na vozíku pro invalidu), 1 276 tis. starých lidí a 642 tis. malých dětí a dětí v kočárcích, tj. celkem 2 130 tis. osob s omezenou schopností pohybu a orientace (=20,6% obyvatel); to znamená, že tento segment, pokud není z přepravy zcela vyloučen, má potíže při nastupování, vystupování, získávání informací a vlastní přepravě (v západoevropských zemích a USA je tento segment ještě větší).
5.3.1 Členění osob podle handicapu
Přepravované osoby se dělí do čtyř hlavních skupin:
A) osoby nehandicapované – nevyžadují zvláštní opatření,
B) osoby dopravně handicapované – doporučuje se přijmout opatření na ulehčení zejména nástupu těchto cestujících do dopravního prostředku například používáním nízkopodlažních vozidel s automaticky ovládanými dveřmi (například jde o cestující s více zavazadly nebo s kočárkem),
C) osoby jazykově handicapované – jde především o cizince; doporučuje se používat piktogramy apod.,