5.7.4 Související problémy harmonizace letecké a železniční dopravy
Dle zkušeností z řady letišť zejména u regionálních železničních sítí a u kolejových spojení typu metro je nutné realizovat řadu kompromisů a obvykle tyto systémy nejsou vhodné pro letecké cestující,. kteří mohou přicházet z celého světa bez znalosti lokálního jazyka, bez lokální měny, po dlouhé cestě a pravděpodobně s množstvím zavazadel. Zdá se, že značnou překážkou integrace letecké a železniční dopravy je nekompatibilita leteckých a železničních distribučních systémů (letenek a železničních lístků). Hlavním rozdílem je jistá stabilita tarifů a jízdních řádů u železniční přepravy a velká tarifní fluktuace včetně změn letových řádů a dopravců u letecké přepravy. Dále letenky jsou distribuovány v současnosti z 80% prostřednictvím cestovních kanceláří s velkým očekávaným nástupem distribuce prostřednictvím sítě Internet. Železniční jízdenky zatím nejsou prodávány podobným distribučním systémem. Východiskem z této situace by měl být doklad (letenka/jízdenka), který bude vyhovovat jak leteckým, tak železničním prodejním počítačovým systémům. Na konferenci Air/Rail 99 v listopadu 1999 v Kodani (Copenhagen) byl publikován příspěvek sdružení leteckých dopravců IATA (International Air Transport Association), ve kterém zástupce IATA uvedl možnost rozšíření BSP (Billing and Settlement Plan) a související neutrální doklady (letenky) nejen mezi letecké společnosti, ale i ostatní dodavatele dopravních služeb. Lze konstatovat, že pro letecké cestující a i pro letecké společnosti je výhodné, když navazující vlakový spoj je v leteckém počítačovém rezervačním systému a jízdenky na vlakové spojení mohou být prodávány společně s letenkou.