5.7.2 Jednoúčelová vysokorychlostní železniční spojení letišť s příslušným městem – pokračovat
Dalším významným evropským projektem je švédský Arlandaban. Železniční rychlodráha Arlanda Express spojuje Stockholm Central Station s letištěm Arlanda. Vzdálenost letiště od Stockholmu je 40 km a letiště je umístěno mezi dvěma městy – Stockholmem a Uppsalou. Paralelně se systémem Arlanda Express provozují Švédské dráhy (SJ) spoj Stockholm – Arlanda – Uppsala. Letiště Arlanda bylo otevřeno pro komerční využití v roce 1960 a v roce 1994 byl počet přepravených osob na mezinárodních linkách 7 mil. a na vnitrostátních linkách 6,2 mil. Počet startů a přistání byl 230 000. Reakcí na stále stoupající počet přepravovaných osob byl požadavek na výstavbu třetí startovací dráhy. Vládní souhlas s provozem této dráhy byl podmíněn zřízením železnice mezi letištěm a vlastním Stockholmem. Z hlediska financování projektu byla v roce 1989 vládou požádána Národní správa železnic (National Rail Administration), aby prozkoumala možnost financování projektu výhradně soukromými subjekty. Výsledkem bylo tvrzení, že financování soukromými subjekty je nemožné a byl dán ze strany této správy návrh, aby cestující leteckých společností připláceli k letence a přispívali tak na financování projektu. Švédská vláda tento návrh nepokládala za dobrý a uvolnila 750 milionů SEK na další zvýšení kapacity stávajících tratí mezi Stockholmem a Uppsalou. Po roce 1992 byla z vládní iniciativy provedena studie proveditelnosti, která konstatovala, že realizace projektu v odhadnuté výši 5 mld.