3.2 Smíšený provoz
Technické podmínky pro výstavbu vysokorychlostních tratí se smíšeným provozem jsou náročnější. Požaduje se menší sklon (do 12,5 0/00), normální převýšení v obloucích (zhruba 2/3 teoretického), maximální hmotnost na nápravu 22t, větší poloměr oblouků (doporučuje se hodnota 7000 m), budování výhyben po cca 30 km (mají účel pouze dopravní a dochází na nich k předjíždění pomalých vlaků vlaky rychlými), mezi nimi cca po 15 km traťové kolejové spojky a využití obousměrného traťového zabezpečovacího zařízení pro jednotlivé traťové koleje (obousměrný „autoblok“).
Organizace provozu při jízdách vlaků různých rychlostí je náročná i za předpokladu využívání automatizovaného systému dispečerského řízení dopravy, umožňujícího řízení (velmi-) rychlé vlakové dopravy a energetických zařízení z řídících center (dispečinků). Vysokorychlostní jednotky o rychlosti 250-300 km/hod. jsou vedeny v denní době a mají absolutní přednost. Ostatní rychlé vlaky, vedené lokomotivami, se používají pro spojení vzdálených míst v mezinárodní přepravě s rychlostí v rozpětí 160-200 km/hod (v osobní dopravě jsou tyto vlaky sestavené převážně z lůžkových vozů).
Výluková činnost v převážně nočních hodinách bude omezovat především nákladní dopravu. Doporučuje se výluky provádět v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách mezi denním provozem vysokorychlostních osobních vlaků a nočním skokem rychlých nákladních vlaků. Při předpokládaném rozdělení dvoukolejné trati s obousměrným autoblokem na cca 30 km úseky mezi dopravnami a uprostřed umístěné kolejové spojky, bude možné jednu traťovou kolej v délce 15 km vyloučit, sousední traťová kolej v délce 15 km bude současně využívána obousměrně.