5.7 Rychlodráhy a harmonizace letecké a železniční dopravy
Vzájemná součinnost letecké a železniční dopravy je v současné době rozvíjena zejména v osobní přepravě. Tato kombinace železniční dopravy na kratší vzdálenosti (do 700 km) a letecké dopravy na delší vzdálenosti včetně mezikontinetálních letů spolu s multimodálními terminály, které napojí letiště na regionální a vysokorychlostní železniční síť znamená nový dopravní systém budoucnosti.
Pro  funkci  integrace  letecké  a  železniční  dopravy  jsou  letiště  jako  dopravní terminály napojena v zásadě:
·      na vysokorychlostní železniční síť,
·      na jednoúčelová vysokorychlostní železniční spojení  letišť s příslušným městem,
·      na regionální železniční síť,
·      na kolejová spojení typu metro.
5.7.1            Napojení  letišť na vysokorychlostní železniční síť
V Evropě lze uvést řadu multimodálních terminálů, kde na mezikontinentální a kontinentální letecké linky navazuje přímé spojení na evropský systém vysokorychlostní železniční dopravy. V létě 1994 byl otevřen první multimodální terminál na letišti Lyon/Satolas, který spojoval leteckou, železniční a silniční dopravu pro cestující ze střední a východní Francie a ze Švýcarska. Na jaře 1995 byl otevřen obdobný terminál na letišti Paris/Charles de Gaulle. Mimo tyto příklady existují, nebo se plánují obdobné terminály na dalších evropských spádových letištích v Německu, Švýcarsku, Francii, Velké Britanii, Holandsku, Švédsku, Itálii a Španělsku. Ve spojení Paris – Brussels je údajně 40% cestujících dopravováno železnicí. Samozřejmostí  takového  multimodálního  přístupu  jsou  i integrace rezervačních a odbavovacích systémů a zajištění odbavení cestujících včetně zavazadel na nádražích.





