3.2.1 Průjezdné osobní stanice s boční výpravní budovou
Jde o nejčastěji používaný způsob uspořádání osobních stanic. S tímto druhem stanic se můžeme setkat například v České Třebové.
Pokud se tedy bude zjišťovat vzdálenost, kterou musí cestující překonat mezi nástupištěm a výpravní budovou (LC), je třeba (platí pro všechny typy uspořádání OS) znát velikosti následujících veličin:
– šířka nástupiště (b),
– rozchod kolejí (o),
– vzdálenost temena kolejnice od hrany nástupiště (h),
– délka lokomotivy a služebního vozu za lokomotivou (llok),
– délka vlaku (lv),
– počet nástupišť (K).
3.2.2 Ostrovní umístění výpravní budovy
Při tomto uspořádání sice klesá oproti předešlému způsobu vzdálenost chůze cestujícího, problém je ale s umístěním přednádraží a obsluhou výpravní budovy. Nejznámějším příkladem z praxe je plzeňské hlavní nádraží, stanice Všetaty, Suchdol nad Odrou atd..
3.2.3 Příčné uspořádání výpravní budovy
Pro cestujícího se jedná o velmi výhodné uspořádání (např. varšavské hlavní nádraží). Při nástupu nebo výstupu překonává pouze jednou výškový rozdíl, poněvadž se výpravní budova nachází nad nebo pod kolejištěm a minimalizují se cesty na nástupiště. Jde ale o velmi finančně nákladnou stavbu.