3.3.1 Dimenzování prostor výpravních budov
Základním prvkem pro dimenzování kapacity prostor výpravních budov je v první řadě zjištění počtu cestujících u jednotlivých kategorií:
1. cestující bez nástupu nebo výstupu z výpravní budovy – jedná se o takové osoby, které v uvedené osobní stanici přestupují mezi jednotlivými vlaky nebo tranzitují ve vlaku,
2. „místní“ cestující – osoby, které nevyužívají železniční dopravu pravidelně (ať už dálkovou nebo příměstskou) a kteří musí být při odjezdu odbaveni, při příjezdu využijí služeb úschovny, informací apod.
3. pravidelní příměstští cestující – obvykle jsou držiteli časových jízdenek a jejich pobyt ve výpravní budově je minimální.
Při dimenzování se zjištěné hodnoty rovněž musí zvýšit o 5-10 procent pro čekající osoby a 10-20 procent pro doprovázející osoby.
3.3.2 Organizace proudů cestujících ve výpravních budovách
Při organizování proudů cestujících se musí splnit následující hlavní zásady:
1. minimalizace křížení proudů cestujících,
2. postupné odbavování bez vracení,
3. odjezdová hala je oproti příjezdové prostornější,
4. dobrá orientace,
5. oddělení služebních místností od míst, kde se zdržují cestující.
Důležitým prvkem vedle správného umístění jednotlivých prvků je i určení kapacity všech prostor pro potřeby cestující veřejnosti. K tomuto účelu se používá již dříve vzpomínaný Grafikon shromažďování cestujících.