4.2 Další členění letecké dopravy a její specifika
a) vnitrostátní a mezinárodní letecká doprava je ta, která je uskutečňována na vnitrostátních (domestic) nebo mezinárodních (international) tratích. Mezinárodní tratě se rozlišují dále podle délky na krátké (short haul), střední (medium) a dlouhé (long haul). Krátkými je většina evropských destinací, středními jsou např. linky na Střední východ. Dálkovými linkami jsou např. linky na americký kontinent a na Dálný východ;
b) základními prvky leteckého dopravního systému jsou letadlo a letecká dopravní cesta. Leteckou dopravní cestu tvoří letiště, technická zařízení a vymezená část vzdušného prostoru. Důležitým činitelem je vysoce kvalifikovaný personál počínaje výkonnými letci až po pozemní letecký personál a všechny podpůrné služby;
c) rychlost a bezpečnost letecké dopravy. Letecká doprava je dnes nejbezpečnější, nejpohodlnější a nejrychlejší způsob přepravy osob a stala se nepostradatelná pro přepravu některých druhů zboží. Je zejména nezastupitelná v letech na velké vzdálenosti . Dodnes největší dopravní civilní letadlo Boeing 747 – 400 pro až 524 cestujících má dolet téměř 10 000 km. Nejnovější Boeing 777 – 300 pro až 394 cestujících má dolet 10 927 km. Doba letu u nejdelších dálkových linek je 12-13 hodin. S růstem sítě mezinárodních leteckých linek roste v návaznosti na rozvoji letadlové techniky počet přímých, zejména dálkových letů. Z hlediska bezpečnosti je letecká doprava nejbezpečnější. Je nutný požadavek na bezpečnost celého systému letecké dopravy. Významnou součástí bezpečnostního systému je ochrana civilního letectví před protiprávními činy nezákonného vměšování. Mimořádnou pozornost věnují všechny státy ochraně letedel a letecké dopravní cesty před mezinárodním terorismem;