4.4 Metoda anketní
Výše uvedené metody nám dávají sice určitou představu o stávající situaci v přepravě osob, nikoliv však o představách a potřebách cestujících z hlediska kvality a způsobu organizace osobní dopravy. Přesnost této metody závisí na počtu respondentů a na množství otázek, které anketa obsahuje.
Ankety lze rozdělit podle následujících kritérií:
A) účel cesty – anketu uplatnit pro všechny cestující nebo jen určitou skupinu z nich (do zaměstnání, do škol, za rekreací atd.),
B) dopravní prostředek – zahrnout buď všechny dopravní prostředky nebo anketu provádět u uživatelů dopravy železniční, silniční veřejné, individuální apod.
C) velikost dotazovaného vzorku cestujících – podle velikosti dotazovaného vzorku cestujících se jedná buď o soubor úplný nebo reprezentativní (závisí na hustotě osídlení oblasti, její rozloze, ekonomických kritériích ankety – obvykle se anketou pokryje 1-5% z celku); čím je velikost vzorku větší, tím musí být rozsah otázek menší a jejich formulace jednodušší,
D) způsob provedení ankety – anketa se provádí několika způsoby:
– bezprostřední dotazování cestujících během jízdy formou jejich náhodného výběru,
– dotazování obyvatel v místě bydliště formou jejich náhodného výběru,
– dotazování v zaměstnání nebo ve škole podle náhodného výběru,
– dotazování (částečné nebo úplné) provozních pracovníků a ostatních zaměstnanců podniku.