5. DRUHY NEROVNOMĚRNOSTÍ V PŘEPRAVĚ OSOB
Důležitým předpokladem pro zvýšení kvality, efektivnosti a přitažlivosti veřejné dopravy je praktické uplatňování provozně-organizačních opatření pro zlepšení dopravního procesu, efektivní plánování výstavby a rekonstrukcí všech zařízení pro přepravu cestujících, především v rámci tzv. integrovaných dopravních systémů. Zvláštní pozornost se zde musí věnovat analýze proudů cestujících a jejich intenzitám.
Proudem cestujících se rozumí souhrn přepravovaných osob v určitém místě nebo na určitém úseku za dané časové období. Vychází se zde z předpokladu, že každou přepravu je možno definovat mj. i podle jejího směru, přepravní vzdálenosti a rychlosti. Proud cestujících je především definován jeho intenzitou, tedy počtem cestujících, kteří jsou přepraveni daným místem nebo na daném úseku stanoveným směrem za časovou jednotku.
Při analýze statistických údajů o proudech cestujících je možno se setkat s několika druhy nerovnoměrností, které se rozdělují podle časového a prostorového hlediska do dvou skupin: na nerovnoměrnosti časové a nerovnoměrnosti prostorové.
Nerovnoměrnosti časové dělíme následujícím způsobem:
1. roční změna v počtu přepravených osob,
2. nerovnoměrnosti v jednotlivých měsících roku,
3. nerovnoměrnosti v jednotlivých dnech týdne,
4. hodinová nerovnoměrnost v průběhu dne,
5. nerovnoměrnosti ve špičkové hodině.