5.5.1 Základní charakteristika
V nejbližší budoucnosti (asi do roku 2004) se počítá s prodloužením trasy C ze stanice Nádraží Holešovice o tři stanice až do Ládví a potom dále do roku 2010 o další dvě stanice až do Letňan. Do roku 2010 by měl být vybudován také první úsek trasy D, který by měl spojit stanice Náměstí Míru a Pankrác.
5.5.2 Historický vývoj
1926 projekt podzemní dráhy prof. Lista
1955 koncepce podpovrchové tramvaje
1965-7 koncepcí podzemní dráhy
1968 vyroben prototyp rychlodrážního vozu R1
1974 zahájen provoz na prvním provozním úseku trati C (I.C) s třívozovými soupravami (Ečs)
1975 na I.C zahájen provoz čtyřvozových souprav
1978 zahájen provoz na prvním provozním úseku trati A (I.A)
1979 na I.C pětivozové soupravy, na I.A zavedená jednočlenná obsluha souprav metra
1980 zahájen provoz na druhém provozním úseku trati C (II.C) a A (II.A)
1982 na trati A zavedeny pětivozové soupravy, na trati C zavedena jednočlenná obsluha souprav
1983 na I.C zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení (cílem: interval kratší než 120 s)
1984 zahájen provoz na třetím provozním úseku trati C (III.C)
1985 zahájen provoz na prvním provozním úseku trati B (I.B), bezhotovostní odbavování
1987 zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na trati A
1988 zahájen provoz na třetím provozním úseku trati B (III.B)
1990 zahájen provoz na druhém provozním úseku trati B (II.B)
1991 zahájení postupné rekonstrukce a modernizace technologického vybavení
1994 zahájen provoz na pátém provozním úseku trati B (V.B)
1995 podepsán kontrakt na dodávku 110 nových vozů metra
1997 zahájena výroba první nové pětivozové soupravy metra M1
1998 zahájen provoz na čtvrtém provozním úseku trati B (IV.B), rekonstrukce Nuselského mostu
2000 poprvé vyjela s cestujícími první souprava typu M1