VII. OSTATNÍ DRUHY DOPRAVY A DOPRAVNÍ SYSTÉMY
1. PĚŠÍ A CYKLISTICKÁ DOPRAVA, DVOUKOLOVÁ POHÁNĚNÁ VOZIDLA
1.1 Pěší doprava
I když se na první pohled zdá, že pěší doprava nemůže podstatným způsobem ovlivnit dělbu přepravní práce v osobní dopravě, je třeba si uvědomit, že na vzdálenost do jednoho kilometru je chůze jak nejlacinější, tak i nejrychlejší formou pohybu. Praktické zkušenosti dokonce ukazují, že může být životaschopnou alternativou k ostatním druhům dopravy až do vzdálenosti tří kilometrů. Musí však pro to být vytvořeny příznivé podmínky.
Podpora chůze spočívá ve zkracování vzdáleností, které je třeba překonávat, včetně zvýšení pohodlnosti a bezpečnosti. Jen tak mohou být vytvořeny podmínky pro to, aby se chůze stala atraktivní alternativou pro motorizované formy přemisťování.
Chůze je rovněž ve většině případů spojena s používáním jiných dopravních prostředků. Uživatelé veřejné dopravy nebo IAD jsou rovněž ve větší či menší míře chodci. Vzdálenosti, které je třeba překonávat pěšky, jsou závislé na umístění zastávek, nádraží či parkovišť. Zde vzniká prostor pro dopravní management, který např. může podporovat zkracování a zatraktivnění přístupových cest k zastávkám a terminálům veřejné dopravy na straně jedné a omezování parkovacích ploch a cílené zhoršování parkovacích podmínek ve vybraných obvodech měst na straně druhé.