6.4 Itálie
V Itálii byla v roce 1977 uvedena do provozu první vysokorychlostní trať s rychlostí 250 km/h, označovaná jako Direttissima, spojující Řím s Florencií (a později i Milánem). Tratě jsou určeny pro smíšenou dopravu a provoz je od zahájení provozu zajišťován jednotkami ETR 450 s naklápěcími vozovými skříněmi, které umožňují při přechodu na stávající železniční síť zvýšit jízdní rychlost. Poté se začínají nasazovat tehdy nové naklápěcí jednotky řady ETR 460, včetně „klasických“ vysokorychlostních jednotek ETR 500.
Vývoj naklápěcích jednotek se tím ale nezastavil – na stávající vlaky navázaly jednotky ETR 470 (schopné provozu i po německých železnicích) a ETR 480 (po modernizaci jednotek ETR 460).
6.5 Španělsko
Španělsko drží rekord v rychlosti realizace nové vysokorychlostní trati, která se nazývá AVE, vedoucí z Madridu přes Cordobu do Sevilly, na níž byl provoz slavnostně zahájen roku 1992. Tato trať má rozchod 1435 mm, oproti běžně používanému širokému, tzv. iberskému, rozchodu 1668 mm. Na 457 km dlouhé nové železniční trati jezdí elektrické vysokorychlostní jednotky, které jsou odvozené od francouzských TGV, maximální rychlostí 220 km/h (jízdní doba mezi Madridem a Sevillou se zkrátila z původních 7 hodin na cílových 2,5 hodiny).
Tato trať je součástí plánu na modernizaci železniční sítě, schváleného v roce 1988, jež zahrnuje rekonstrukce asi 12000 km tratí, včetně jejich přestavby ze širokého na normální rozchod, a výstavbu 1500 km zcela nových tratí pro vysokorychlostní dopravu. Ústřední stavbou celého projektu je trasa Barcelona – Madrid – Sevilla, která má zajistit rychlé spojení s Madridem a po prodloužení napojení na železniční síť Francie tím i celé Evropy. Jako první byla postavena a zprovozněna výše zmiňovaná trať Madrid – Sevilla. .
Další stavbou s vládní prioritou z plánované sítě vysokorychlostních tratí je úsek Madrid – Barcelona, jehož stavba byla zahájena v roce 1993. Na této trati je uvažována rychlost 330 km/h pro expresní osobní vlaky a 160 km/h pro nákladní vlaky. Pokračováním tohoto úseku je jeho prodloužení z Barcelony k francouzským hranicím (přes La Jonquera do francouzského Perpignan), sloužícího jako napojení na evropskou síť. Překvapivě není v tomto plánu zatím uvažováno s vysokorychlostním spojením Madrid – Lisabon.
Španělské dráhy vedle AVE rovněž provozují známé lehké článkové vlaky TALGO, konstruované na široký rozchod 1668 mm s tím, že vedle toho bylo vyvinuto důmyslné zařízení pro plynulou změnu rozchodu dvojkolí během pomalé jízdy v prostoru státní hranice (může se proto zabezpečit přímé vysokorychlostní spojení s Francií a Itálií). Již v sedmdesátých letech tyto jednotky běžně dosahovaly rychlosti 200 km/h.