h) Ostrá mezinárodní konkurence
– je dalším specifikem letecké dopravy. Zavedené letecké společnosti např. nechtějí uvolnit žádné ze svých získaných slotů (startovací a přistávací práva). Evropský komisař pro hospodářskou soutěž Mario Monti prosazuje, že zavedené letecké společnosti by měly v budoucnu uvolnit 5% slotů ostatním zájemcům. Cílem je poskytnout menším, novým nebo mimo země EU sídlícím leteckým společnostem přístup na přeplněná evropská letiště. Dalším problémem je podpora evropského výrobce letadel Airbusu ze strany evropských vlád, která je dlouhodobým zdrojem napětí mezi EU a USA.. V roce 1982 se obě strany dohodly na zákazu subvencí pro výrobu a na limitu 30 až 35 procent u podpory výzkumu a vývoje a dle mínění USA tyto dohody nejsou dodržovány a znevýhodňují americké výrobce letadel.
4.3 Přepravní práva a letecké svobody
a) provozování letecké dopravy je možné pouze na základě povolení státních orgánů.
V ČR platí tyto základní zákony a právní předpisy platné pro civilní letectví:
– zákon č.49/1997 Sb. o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č.455/12991 Sb. o živnostenském podnikání,
vyhláška č.108/1997 Ministerstva dopravy a spojů ČR, kterou se provádí zákon č.49/1997 Sb. o civilním letectví a doplnění zákona č.455/1991 Sb. o živnostenském podnikání,