Tento systém, používaný například v Japonsku nebo Francii (TGV), má své technické a provozní přednosti:
– příznivější podmínky pro vedení trasy v důsledku možnosti využití vyšších stoupání (až 35-40 promile), menších poloměrů oblouků (od 4000m, optimálně 7000m), maximální hmotnosti na nápravu jen 17t a teoretického převýšení v obloucích. Tato možnost přimknutí trasy k terénu výrazně snižuje investiční náklady, minimalizuje stavební práce a umožňuje v určitých případech vyloučení tunelových úseků. Je však otázkou, zda tato výhoda není do značné míry eliminována zvyšujícími se požadavky na ochranu životního prostředí zejména v souvislosti se záborem zemědělské půdy a ochranu proti hluku, poněvadž právě tunelové trasy jsou z těchto hledisek nejvýhodnější,
– jednoduchá organizace provozu v důsledku použití jednoho druhu vlaků stejných parametrů,
– možnost provozu vysokorychlostních vlaků vždy po samostatné dopravní koleji pro oba směry jízdy umožňuje použití pouze jednosměrného traťového zabezpečovacího zařízení (jednosměrný „autoblok“),
– nižší náročnost na údržbu, neboť při používání lehkých souprav ucelených jednotek jednoho druhu se výrazně snižuje opotřebení železničního svršku (oba kolejnicové pásy se v obloucích zatěžují a opotřebovávají rovnoměrně; údržba traťových kolejí může probíhat nerušeně v noční výluce, protože jízda expresních jednotek se organizuje v denních hodinách).
Na druhé straně je však nutno přihlédnout k tomu, že segregovaný systém musí mít dostatečně silné proudy cestujících, aby jeho provoz byl rentabilní. Např. ve Francii a Japonsku jsou takto spojována zhruba 10-ti milionová města s milionovými regionálními městy. Dále je třeba vzít v úvahu konkrétní situaci, např. SNCF má možnost provážet nákladní vlaky dostatečně rychle i po stávajících tratích, některé hlavní tratě umožňují dosažení rychlosti 160, výjimečně i 200 km/hod. Vzhledem k poloze našeho státu ve střední Evropě je nutno přihlédnout i k tomu, že všechny sousední železniční správy již přistoupily nebo výhledově uvažují se zavedením vysokorychlostní dopravy smíšeného typu.