5.2 Požadavky na vozidla rychlých vlaků
Požadavky na vozidla rychlých vlaků se musí rozdělit do dvou skupin:
1. požadavky na tažná vozidla
2. požadavky na vozový park
5.2.1 Požadavky na tažná vozidla
V praxi je možno se setkat s dvěma typy těchto tažných vozidel, a to buď „klasickými“ lokomotivami nebo motorovými jednotkami. Každá z těchto dvou možností má své výhody a nevýhody, přesto se jeví jako lepší uspořádání rychlého vlaku než motorové jednotky.
Při dopravě na vysokorychlostních tratích je v současné době přijata koncepce elektrických jednotek – v Evropě je nejčastější použití souprav složených ze dvou čelních hnacích vozidel a vložených vozů pro cestující, vše v klasickém uložení skříní vozidel na dvounápravových podvozcích. Do budoucna se však vážně uvažuje o návratu k původním japonským koncepcím s hnacími podvozky i u vložených vozů. Hlavními výhodami tohoto uspořádání je větší obsaditelnost (čelní vozidla jsou určena pro cestující) a nižší nápravová hmotnost (trakční výzbroj je rovnoměrně rozložena pod podlahami jednotlivých vozů). Nevýhodou je složitější konstrukce a vyšší náklady na údržbu, což však v budoucnu nebude hrát tak významnou roli, neboť budou k dispozici spolehlivá zařízení s velkou životností.
U rychlých vlaků tažených lokomotivami je nevýhodou vyšší průměrný nápravový tlak, menší měrný výkon (od 8 kW/t), problém je i s obratem vlaku do opačného směru; výhodou je lehká zaměnitelnost v případě poruchy. U rychlých vlaků jako elektrických motorových jednotek je naopak průměrný nápravový tlak nižší (v Japonsku jsou dokonce hnací všechny nápravy vlaku), měrný výkon je i 16-18 kW/t (např. TGV), u změny směru jízdy není nutné objíždění soupravy, problém nastává v okamžiku vzniku poruchy na vozidle.
Tažné vozidlo má výkon motorů asi 4000 kW, lokomotivy mají hmotnost okolo 80-ti tun (vozy 40 tun – soupravy jsou tvořeny 5-6-ti vozy). Všechna tažná vozidla musí nutně splňovat všechny podmínky na rychlou a především bezpečnou jízdu, měla by být závislé trakce a umožňovat automatizaci vlakového provozu včetně vyhovujícího vlakového zabezpečovacího zařízení.