K dispozici budou tři druhy tratí :
– nově vybudované vysokorychlostní tratě (VRT), rychlost do 300 km/h,
– rekonstruované tratě, které mohou být pojížděny rychlostí 160 – 200 – 250 km/h,
– upravené spojovací tratě pro přípojnou dopravu.
Důležitým předpokladem je to, že tato vysokorychlostní železniční síť bude odpovídat rostoucí mezinárodní přepravě cestujících a zboží, k jejímuž rozvoji bude naopak zpětně přispívat plnou měrou. Na základě těchto úvah a předpokladů byl zpracován první návrh panevropské sítě vysokorychlostních vlaků ve spolupráci EHS a UIC. Výsledný návrh evropské železniční vysokorychlostní sítě byl oficiálně předložen na konferenci EURAILSPEED 92 v Bruselu. Cílem je vybudování uceleného evropského dopravního systému rychlé železniční dopravy na začátku 21. století.
Pokud se jedná o připojení zemí střední a východní Evropy na západoevropskou vysokorychlostní síť, byly v průběhu prací koordinovány záměry jednotlivých železnic a za nejvýznamnější jsou považována spojení:
A) ve směru západ – východ:
– Berlín – Varšava – země SNS (Petrohrad, Moskva, Kyjev),
– Vídeň – Budapešť – Kyjev
– Benátky – Záhřeb – Bělehrad – Sofia (Bukurešť) – Istanbul