d) Mezinárodní charakter letecké dopravy
– vyžaduje spolupráci států ve všech oblastech civilního letectví. Tato spolupráce je zakotvena v řadě mezinárodních smluvních dokumentů a dále ve statutech mezinárodních leteckých organizací a sdružení, o kterých bude pojednáno následně. Vypracováním přesných norem a závazných postupů pro zajištění bezpečnosti letecké dopravy a možnosti mezinárodní spolupráce jsou v každém státě pověřeny příslušné orgány státní správy. V ČR jsou jimi odbor civilního letectví Ministerstva dopravy a spojů ČR (MDS) a Státní letecká inspekce (SLI). Všichni účastníci leteckého provozu, včetně cizích dopravců zajišťujících dopravu do nebo přes území určitého státu, se musí řídit předpisy vypracovanými orgány státní správy tohoto státu;
e) technologická a organizační složitost letecké dopravy klade vysoké nároky jak na organizaci jednotlivých částí této dopravy, tak na vysokou profesionalitu všech pracovníků v této oblasti dopravy. Letecké společnosti jsou provozovateli letadel a v řadě případů i provozovateli pozemních služeb včetně provozu vlastních příletových a odletových terminálů. Ke své činnosti potřebují letiště, která jsou provozována v řadě zemí samostatnými organizacemi jak státními, tak i soukromými. V ČR existuje státní podnik Česká správa letišť (ČSL), která provozuje letiště Praha – Ruzyně, Brno, Ostrava – Mošnov a Karlovy Vary. Mezinárodní letiště v Pardubicích provozuje společnost East Bohemian Airport, a.s. Další podstatnou částí jsou navigační prostředky zajišťující letové cesty a služby řízení letového provozu, které jsou v naprosté většině států spravovány speciálními organizacemi řízení letového provozu. V ČR je to Řízení letového provozu ČR (ŘLP). Letiště i organizace řízení letového provozu si za své služby vybírají uživatelské poplatky včetně poplatků přeletových v našem případě ŘLP;