2.1 Doprava ve špičkách a opatření k efektivnějšímu využití automobilů – pokračování
Opatření k efektivnějšímu využití automobilů jsou směrovány obecně na dopravní proudy, na zvyšování využití například „pool“ vozidel (několik cestujících využívá/sdílí vozidlo po společné trase) a na tzv. společné sdílení vozidel. Opatření, směřovaná na IAD pro snižování kongescí, se soustřeďují na rozvoj telematiky v dopravě v rámci širšího integrovaného okolí silniční dopravy (IRTE). Opatření ke zvyšování společného využívání vozidel zahrnují také soustavy s privilegováním vozidel se dvěma nebo více cestujícími osobami. Principem, zejména v USA, Kanadě a experimentálně v Madridu, je vyhrazení zvláštního jízdního pruhu pro vozidla s vysokým využitím. V některých členských státech EU se začalo s využíváním soukromých automobilů k doplnění veřejné dopravy – zejména pro starší lidi. Jiné iniciativy hledají podporu vozidlového „poolu“, který napomáhá k efektivnějšímu využívání soukromých osobních automobilů.
Současně jsou rovněž přijímána opatření, zaměřená na výrazné omezení využívání osobních automobilů ve vnitřním městě (tzv. modrá zóna): výstavba vysoce kapacitních parkovacích zařízení P&R (Park and Ride), zóny se sníženou rychlostí jízdy (zóna 30), umělé překážky, odrazující automobilisty k vjezdu do centrální městské zóny (zúžení vozovek, „šikany“, omezování počtu parkovacích míst, úpravy povrchu vozovek před křižovatkami – rolety atd.), ekologické překážky (vjezd do center pouze pro tzv. zelené vozidlo, pro vozidla vybraná pro určitý den – podle SPZ), zavádění Citybusů apod.