1.2 Hromadná a individuální doprava u nás
Pokud bychom se měli obecně zaměřit na státy střední a východní Evropy, lze uvést některé shodné rysy změn v dopravní politice a dopravních oborech v těchto státech:– snaha o dosažení světové úrovně u technologie v dopravě,- nutnost čelit nepříznivým následkům dopravního procesu na životní prostředí,- privatizace i v dopravě; snižování role státu na minimální nutnou míru,- snižování sociálních následků méně dotovaného jízdného,- snaha o udržení racionální dělby výkonů v dopravě a přepravě,- snaha o udržení vazby jednotlivých druhů dopravy,- zaostávání harmonizace podmínek pro provozování dopravy podle evropské legislativy.V následujících dvou kapitolách je s využitím orientačních hodnot analyzována situace jednak v Československu a jednak v České republice po rozdělení federace.
1.2.1 Změny vybraných ukazatelů osobní dopravy v Československu do roku 1990
Při analýze vývojových trendů ve veřejné a individuální osobní dopravě u nás do roku 1990 je důležité si všimnout především následujících ukazatelů, které jsou uvedeny v níže uvedených tabulkách:A) počet přepravených osob,B) přepravní výkon,C) hybnost obyvatelstva,D) dynamická hybnost obyvatelstva,E) stupeň motorizace.